Näkökulmia ohjelmistoon kaikille avoimista asiantuntijakeskusteluista

 

Elokuvat kertovat aina jotain ympäröivästä maailmasta ja ne ovat myös osa elokuvan tekemisen jatkumoa. Festivaaliviikonloppuna pidettävissä keskusteluhetkissä syvennetään ja avataan uusia näkökulmia Helsinki Cine Aasian ohjelmistoon.

Helsinki Cine Aasian ohjaajavieras Kamila Andini (s. 1986) ja Women in Film and Television Finlandin edustaja Ulla Heikkilä keskustelevat elokuvista ja elokuvan tekemisestä sekä Andinin uusimmasta The Seen and Unseen (2017) -elokuvasta, joka avaa tämänvuotisen Helsinki Cine Aasia festivaalin. The Seen and Unseen palkittiin hiljattain päättyneellä Berlinale-festivaalilla Generation KPlus -sarjan pääpalkinnolla.

Kamila Andinilla on taustallaan sosiologian opinnot ja hän on tutkinut elokuvissaan monimuotoista indonesialaista identiteettiä. Hänen esikoisohjauksensa The Mirror Never Lies (Laut Bercermin, 2011) oli visuaalisesti mieleenpainuva isättä jääneen tytön kasvutarina osaksi kalastajayhteisöä. Helsinki Cine Aasian avajaiselokuvana nähtävä taianomainen ja runollinen The Seen and Unseen on Andinin toinen täyspitkä elokuva. Andinin isä Garin Nugroho kuuluu myös Indonesian tunnetuimpiin ohjaajiin.

Päivän polttavaan politiikkaan pureudutaan Amnesty Internationalin Anu Tuukkasen ja Filippiinit-seuran aktiivin, tutkija Pekka Borgin johdolla Dark Is the Night (2017) elokuvan yhteydessä. Filippiinien kovaotteinen huumesota sekä presidentti Duterten voimakkaat lausunnot ja toimet ovat nostaneet kohua kansainvälisesti. Mutta mistä Duterten politiikassa on kyse ja mitkä sen inhimilliset seuraukset ovat?

Politiikkaa on keskiössä myös keskustelussa, jossa tohtori Andrew Logie valottaa Etelä-Korean kiehtovaa historiaa, josta kertoo myös vuoden 1980 Gwangjun mielenosoitusten aikaan sijoittuva Jang Hoonin ohjaama A Taxi Driver (2017) -elokuva. Etelä-Korean tie demokraattiseksi teollisuusmaaksi ei suinkaan ole ollut mutkaton. Tutkija Victoria Peemot puolestaan kertoo Aktan Arym Kubatin Kirgisiaan sijoittuvan Centaur (2017) -elokuvan tiimoilta Keski-Aasian nomadisesta elämäntavasta ja sen muutoksesta poliittisten muutosten myötä.

Näiden lisäksi Helsinki Cine Aasian tuottaja ja väitöskirjatutkija Leena Eerolainen kertoo tarinoita ja anekdootteja saariseikkailuista Japanista. Shuichi Okitan draamakomedia The Mohican Comes Home (2016) on kuvattu Seton sisämeren saaristomaisemissa.

Näkökulmakeskustelut ovat kaikille avoimia!

Saariseikkailuja Japanissa ja Duterten huumesota Filippiineillä -keskustelut pidetään suomeksi. Muiden näkökulmakeskustelujen kieli on englanti.