Helsinki Cine Aasia 2018 festivaaleilla tarjolla elokuvia 10 maasta

 

Helsinki Cine Aasia festivaaleilla tarkastellaan tänä vuonna yhteiskuntaa, etsitään omaa paikkaa maailmassa ja kohdataan eläimiä. Maaliskuun 15. päivä alkavalla festivaalilla saa Suomen ensi-iltansa 20 itä- ja kaakkoisaasialaista elokuvaa.

Avajaiselokuvana nähdään indonesialaisen Kamila Andinin balilaisia uskomuksia, symboliikkaa ja rituaaleja kuvaava The Seen and Unseen (Sekala Niskala, 2017), joka on palkittu mm. TOKYO FILMeXin pääpalkinnolla 2017 ja aivan pari päivää sitten Generation Kplus -sarjan parhaan elokuvan palkinnolla Berlinale 2018 festivaalilla. 

Ohjaaja Kamila Andini saapuu Helsinki Cine Aasian vieraaksi ja osallistuu elokuvansa näytöksiin sekä näkökulmakeskusteluun elokuvista ja elokuvien tekemisestä Ulla Heikkilän (Women in Film and Television Finland) kanssa.

Maagisesta realismista arjen realismiin

Avajaiselokuvan lisäksi festivaalin ohjelmistosta löytyy taianomaisia elementtejä mm. japanilaisen kulttiohjaaja Nobuhiko Obayashin (mm. House, ハウス, 1977) avantgardistisesta sota-ajan kuvauksesta Hanagatamista (花筐, 2017) sekä Shin Su-wonin maagisrealistisesta, omintakeisesta romanssista Glass Gardenista (유리정원, 2017), joka oli Busan International Film Festivalin 2017 avajaiselokuva.

Vahvana teemana etenkin tämän vuoden ohjelmiston kiinalaisissa elokuvissa on arjen realismi ja oman paikan löytäminen muuttuvassa yhteiskunnassa. Vivian Qun (mm. tuottaja, Black Coal Thin Ice, 白日焰火, 2014) ohjaamassa Angels Wear White (嘉年华, 2017) -elokuvassa käsitellään vaikeaa seksuaalisen hyväksikäytön aihetta ja etuoikeuksien hierarkiaa, jonka pahnanpohjimmaisten vaihtoehdot ovat vähäiset. Li Ruijun ohjaama Walking Past the Future (路过未来, 2017) taas kertoo Kiinan sisäisistä siirtolaisista, jotka saavat kohdata uuden todellisuuden työpaikkojen hävitessä Kiinasta vielä halvemman työn maihin.

Adolfo Alix Jr. elokuvassa Dark Is the Night (Madilim ang Gabi, 2017) realismi lyö jo silmille; Dark Is the Night kuvaa hätkähdyttävällä tavalla Rodrigo Duterten Filippiineillä lietsomaa veristä huumeiden vastaista sotaa, joka on vaatinut tuhansia uhreja. Duterten politiikan seurauksia puidaan myös näkökulmakeskustelussa, johon osallistuvat tutkija Pekka Borg Filippiinit-seurasta sekä Amnesty Internationalin Anu Tuukkanen.

Hyytäviä murhia ja ovelia huijareita

Helsinki Cine Aasian vuoden 2018 ohjelmistossa nähdään kutkuttavia veijaritarinoita pikkurikollisista ja kylmääviä veritekoja. Tosipohjainen Somewhere Beyond the Mist (藍天白雲, 2017) paljastaa katsojilleen Hongkongista puolen, jota harvemmin on elokuvissa esitelty. Cheung King-wain ohjaustyössä raskaana oleva poliisi saa tutkittavakseen kaksoismurhan, jonka tekijäksi ilmoittautuu yllättäen murhatun pariskunnan teini-ikäinen tytär. Marlina the Murderer in Four Acts (Marlina Si Pembunuh Dalam Empat Babak, 2017) puolestaan esittelee törkeän rikollisjengin piinaamaksi joutuvan kostonhimoisen Marlinan. Mouly Suryan feministiwesterniksikin kutsuttu elokuva linkittyy Helsinki Cine Aasian ohjelmistossa tänä vuonna useammassa elokuvassa esillä olevaan ajankohtaiseen #metoo-teemaan.

Hirokazu Kore-edan The Third Murder (三度めの殺人, 2017) seuraa kokenutta asianajajaa Shigemoria, jonka päämääränä on saada asiakkaansa kuolemantuomio käännettyä elinkautiseksi keinolla millä hyvänsä. Taistelua vaikeutta syytetty Misumi, joka muuntelee tarinaansa jatkuvasti.

Kevyempää rikosgenreä edustaa Masaharu Taken We Make Antiques! (嘘八百, 2018). Elokuvassa liikutaan japanilaisen antiikkikaupan alamaailmassa, jossa rahanhimoisten ketkujen kaarti panee parastaan yrittäessään huijata toinen toistaan. Kaiken keskiössä on japanilainen teeseremonia ja yksi erityinen antiikkikuppi, josta keräilijät ovat valmiita maksamaan maltaita. Veijariteemalla jatketaan Lee Joon-ikin Anarchist from Colony (박열, 2017) -elokuvassa, joka on historiallisista aineksista kasaan keitetty mehukas ison budjetin seikkailu, jossa riittää niin vauhtia, huumoria kuin rakkauttakin.

Hyvän olon elokuvia ja mustaa huumoria

Japanilaisohjaaja Shuichi Okita lunasti paikkansa Helsinki Cine Aasian yleisön sydämissä jo festivaalin alkutaipaleella sympaattisella A Story of Yonosukella (横道世之介,  2013). Tänä vuonna festivaalilla nähdään tältä elämänmakuisten draamakomedioiden mestarilta The Mohican Comes Home (モヒカン故郷に帰る, 2017), jossa onnellinen vauvanodotus saa kirpeitä sävyjä kun samaan aikaan päähenkilöiden täytyy myös käsitellä lopullisen eron tuskaa. The Mohican Comes Home esitetään myös 16.3. perjantaiaamun vauvakinossa.

Shuichi Okitan ohella festivaaliyleisö on hullaantunut kerta toisensa jälkeen myös Watanaben veljesten tuotannosta. Heidän uusin elokuvansa Party ‘Round the Globe (地球はお祭り騒ぎ, 2017) on uskollinen veljesten tavaramerkiksi muodostuneelle vähäeleiselle tyylille ja hirtehiselle huumorille.

Tutustu koko ohjelmistoon >>

Kaikissa elokuvissa on tekstitys englanniksi. Helsinki Cine Aasian liput tulevat myyntiin 1.3.2018 festivaalin verkkosivuilla. Liput maksavat 9 euroa, sarjakortti (5 lippua) on 40 euroa ja lippu vauvakinoon maksaa 7,50 euroa. Festivaalin aikana lippuja voi ostaa myös elokuvien esityspaikoilta Korjaamosta ja Orionista.