Helsinki Cine Aasia 2016 ohjelmisto: tarjolla aimo annos korealaista nykyelokuvaa ja naisasiaa

Helsinki Cine Aasia 2016 ohjelmisto: tarjolla aimo annos korealaista nykyelokuvaa ja naisasiaa

Suomen ainoa aasialaisen elokuvan festivaali Helsinki Cine Aasia tarjoilee 3.-6.3. itä- ja kaakkoisaasialaisen nykyelokuvan parhaimpia paloja, joita harvoin meillä muuten nähdään. Festivaalin avajaiselokuva on hongkongilaisten action-elokuvien koreografina kannuksensa hankkineen ohjaajamestari Johnnie Ton kineettinen, häikäisevä ja jännittävä musikaali Office 3D:nä. Elokuvan loppuun asti mietitystä visuaalisesta ilmeestä vastaa William Chang, joka tunnetaan myös yhteistöistään Wong Kar-wain kanssa.

Tänä vuonna Helsinki Cine Aasia tarjoaa ohjelmistossaan entistä enemmän eteläkorealaista elokuvaa. Shim Sung-bon esikoisohjaus Haemoo oli Korean virallinen ehdokas parhaan vieraskielisen elokuvan Oscar-palkintoon vuosi sitten. Se on synkällä tavalla ajankohtainen tositapahtumiin perustuva tarina laittomista maahanmuuttajista, jotka menehtyvät matkalla Kiinasta Koreaan. Kevyemmän katsauksen korealaiseen nykyelokuvaan tarjoavat Hong Sang-soon ihmissuhdedraama Right Now, Wrong Then, jossa sama tarina miehen ja naisen kohtaamisesta kerrotaan kahdesti, kamerakulmien ja dialogin hienoisten muutosten tarjotessa uusia merkityksiä, sekä Mun Je-yongin valtavirtaelokuva Shoot Me in the Heart, mielisairaalaan sijoittuva railakas ja komediallinen ylistyslaulu nuoruudelle, ystävyydelle ja hienoiselle hulluudelle.

Aasialaiset naisohjaajat pääsevät niin ikään esille tämän vuoden festivaalilla. Korealaisen July Jungin ensimmäinen täyspitkä elokuva A Girl at My Door käsittelee niin perheväkivallan kuin sovinismin ja patriarkaatinkin teemoja. Vahvat naispääosasuoritukset kannattelevat draamaa. Japanilaisten naisohjaajien terävimpään kärkeen kuuluvan Satoko Yokohaman The Actor puolestaan on mustan huumorin sävyttämä tarina ikuisen sivuosanäyttelijän rakkaudesta kuppilanpitäjään, ja Thaimaan tunnetuimman naisohjaajan Pimpaka Towiran road movie The Island Funeral vie mennessään nyky-Thaimaan konfliktien rinnalla sijaitsevaan maagis-realistiseen toiseen maailmaan.

Perinteistä kameratyöskentelyä ja kuvausta haastaa filippiiniläinen nuoren polven ohjaaja Remton Zuasola, joka jo esikoisohjauksellaan niitti kunniaa lukuisilla elokuvafestivaaleilla. Tänä vuonna Helsinki Cine Aasiassa esitetään Zuasolan yhdellä otoksella kuvattu ja otteessaan tiukasti pitävä omaelämänkerrallinen kidnappausdraama SWAP. Amerikankorealainen Josh Kim on puolestaan ammentanut thaimaalaisista transsukupuolisista kertovasta dokumentistaan ainekset fiktiiviseen esikoispätkäänsä How to Win at Checkers (Every Time), ja identiteetti ja sen pysyvyys joutuvat tarkasteluun tiibetiläisen Pema Tsedenin taiteellisessa ja ironisen humoristisessa mustavalkois-elokuvassa Tharlossa, jossa lammaspaimen Tharlo hämmentyy nykymaailman menosta ja joutuu identiteettikriisin kouriin.

Japanilaiset elokuvat ovat vuodesta toiseen sijoittuneet festivaalin katsotuimpien joukkoon. Nousevan auringon maasta on tänäkin vuonna mukana peräti kuusi elokuvaa, kuten monessa äänestyksessä Japanin vuoden parhaaksi elokuvaksi valittu Ryosuke Hashiguchin Three Stories of Love. Genre-elokuvan ystäville elämyksiä tarjoavat kauhuelokuvaohjaajana tunnetun Kiyoshi Kurosawan Cannesin Un Certain Regard-palkintosarjan voittaja, tyylikäs aikuisten kummitustarina Journey to the Shore sekä kulttiohjaaja Shunji Iwain ensimmäinen animaatioelokuva, herkkä ja kaunis The Case of Hana and Alice. Paluun ohjelmistoon tekee festivaalin suosikkiohjaaja Shuichi Okita komediallaan Ecotherapy Getaway Holiday, jossa seitsemän yli 40-vuotiasta naista eksyvät ryhmämatkalla metsään, mutta selviävät kaikesta neuvokkuutensa avulla.

Mannerkiinasta Helsinki Cine Aasiassa on tänä vuonna nähtävissä muun muassa kiinalaisen elokuvan kuudennen sukupolven kenties tunnetuimman ohjaajan Jia Zhangken uusin ohjaustyö Mountains May Depart, joka kilpaili viime vuonna Cannesin elokuvajuhlilla parhaan elokuvan palkinnosta. Ohjaaja itse pääsee elokuvan keskiöön hänestä kertovassa dokumentissa Jia Zhangke, A Guy from Fenyang, jossa Walter Salles matkaa ohjaajan kanssa tämän elokuvien kuvauspaikoille ja ohjaajan sekä muuttuvan Kiinan lähimenneisyyteen. Dokumenttipuolella mukana on myös japanilainen THE COCKPIT, kuvaus yhden räpin synnystä.

Elokuviin voi tutustua tarkemmin täällä.